”At lære at læse bør være en menneskeret”

De fleste voksne betragter læsning som en selvfølge. De husker ikke hvordan de selv lærte at læse, for det skete ligesom bare. Medmindre de havde læsevanskeligheder, for så har det sikkert fået afgørende konsekvenser for deres skolegang og karriere, og måske har det endda udfordret deres selvværd. Men det at lære at læse skal tages alvorligt af de voksne, for ingen børn kommer sovende ind i skriftsproget. Der ligger et stort stykke arbejde i at mestre alle bogstavtegnene og bruge deres lyde til at læse med. I starten må man knække hvert eneste ord som en rebus. Gennem træning vokser en mere umiddelbar genkendelse frem, og til sidst læser man ligesom voksne ved at genkende ordene på brøkdele af sekunder, let og ubesværet. Men for alle børn er et stort arbejde at nå dertil, og for eleverne med de dårligste forudsætninger, fx dem der er disponeret for ordblindhed, er det et slid.

Jeg er derfor ikke begejstret for udtrykket “at knække læsekoden”. Det yder ikke eleverne retfærdighed, i og med at det antyder at læsefærdigheder kommer som en åbenbaring, snarere end af en stabil og længerevarende indsats. Sådan et udtryk kan også gøre mange voksne utålmodige og få dem til at sætte elever til at læse på et utilstrækkeligt grundlag.

I dag har vi stor viden om hvordan læsevanskeligheder forebygges, men alligevel når mange elever at udvikle ordblindhed eller andre typer læsevanskeligheder. Mange tror at eleverne allerede er ordblinde ved ankomsten i skolen, men faktisk tager det 3-4 år at udvikle en massiv ordblindhed. Der er rigtignok forskel på hvor gode forudsætninger eleverne har for at lære skriftsproget, men de svageste ankommer altså med risiko for ordblindhed, og det er ikke en naturlov at de skal udvikle ordblindhed, ligesom så mange andre forhold man kan være disponeret for, men ikke nødvendigvis kommer til at lide af.

Jeg arbejder derfor for at rette mere opmærksomhed på de forebyggende indsatser, så vi kan vende skuden og lægge energien i at få alle med fra starten. Og for de allersværeste tilfælde kan vi i det mindste afbøde vanskelighederne væsentligt.

Og fik jeg nævnt at det mest effektive redskab til at bryde den sociale arv, er gode læsefærdigheder?

Pernille Frost

Lærebogsforfatter og læsekonsulent

Pernille Jermiin Frost
Frændevej 8, 1. sal
2870 Dyssegård

Mobil 61 68 24 40
CVR 37 57 48 72

“Min vigtigste opgave er at møde lærerne i deres virkelighed og skabe forandring sammen med dem”

Jeg skriver lærebøger og afholder kurser og kortere oplæg. I disse år rejser jeg landet tyndt og hjælper skoler i gang med læsesporet i materialet Molevitten. Der er rigtig gode resultater med at få alle elever sikkert i gang og forebygge læsevanskeligheder.Jeg er desuden aktiv i styrelsen for de faglitterære forfattere i Dansk Forfatterforening. 

Konsulent i dansk og læsning

Juni 2013 – nu

Opgaver inden for hele danskfaget med speciale i læsning 

Lektor

Professionshøjskolen Metropol

Sep 1998 – maj 2013 (14 år 9 mdr)

Underviser i danskfaget og på læsevejlederuddannelsen

Informationsmedarbejder

Sep. 1996 – maj 1998 (1 år 9 mdr) 

Rådgivning om dansk sprog og sprogbrug

April 2022 – nu

Dansk Forfatterforening

Siden generalforsamlingen i 2022 har jeg siddet i styrelsen for den faglitterære gruppe i Forfatterforeningen. Her har jeg tillidsposterne nordisk koordinator og bogholder.

September 2020 – april 2023

Tovholder for Lilleskolernes Læsevejledernetværk

Sammenslutningen af Danske lilleskoler har oprettet to landsdækkende netværksgrupper (ØST og VEST) for læsevejledere som mødes 3-4 gange om året om aktuelle udfordringer og problemstillinger i læsning. Jeg har været tovholder og konsulent for disse netværk i 3 år, og herfra har jeg god indsigt i læsevejledernes daglige udfordringer og behov.

September 2018 – juni 2020

Afprøvning af nyt materiale på Skolen på Nyelandsvej

Sammen med 5 erfarne undervisere i børnehaveklasserne på Skolen på Nyelandsvej afprøvede jeg gennem 2 år det materiale til 0. klasse som siden blev udgivet som Molevittens Læsespor (Alinea 2020-2024). Vi evaluerede løbende effekten af undervisningens forskellige elementer, indtil materialet havde en form og et omfang der fik alle elever frem til et funktionelt bogstavkendskab – som minimum, mens et flertal af eleverne nåede at starte selvstændig læsning på et sikkert grundlag inden de forlod 0. klasse.

September 2015 – juni 2018

Begynderlæsning ved Skolen ved Bülowsvej, Frederiksberg

I første klasse følger læsningen på andet år et program der sikrer at eleverne opnår en sikker og mest muligt automatiseret afkodning i løbet af første klasse. Programmet involverer i starten af første klasse en individuel screening, der skal afdække om eleverne har et funktionelt bogstavkendskab. Elever der ikke er klar til selvstændig læsning, får et 30-dages kursus som afvikles med forældreressourcer.

August 2014 – juni 2016

Årsplaner på Sankt Annæ Skole, Amager

Lærerne ønskede at samarbejde om sammenhængende årsplaner, De blev præsenteret for en rammestruktur der kunne rumme det store danskfag, og herigennem kunne de overskue at udvikle fælles årsplaner med progression fra 1.til 5. klasse. I dag finpudser vi stadig planerne, men lærerne har fået et fælles arbejdssprog at gøre det i. Vi har løftet overliggeren og når længere i faget, samtidig med at vi differentierer bedre. Eleverne har desuden fået et overblik over hvad danskfaget er og kan.

Københavns Universitet

Cand.mag., Dansk Sprog og Litteratur

1990-1998

Vallensbæk Gymnasium

Nysproglig student

1975-1978

(2024) 

Frost, P.: Om at bruge mund, i Mål & Mæle 1, 2024  læs her

(2019) 

Frost, P. og Johansen, A.: 7 hensyn til begynderlæseren, i Læsepædagogen 1/2019

(2017) 

Christiansen, T. og Frost, P: Undervisning i ord, begreber og ordbøger, i Læsepædagogen 4/2017

(2001) 

Frost, P: Om ordet café, i Ord til Arne Hamburger, Dansk Sprognævns Skrifter 31, 2001, red. Henrik Galberg Jacobsen og Jørgen Schack

(1998) Halvfemsernes sprogstrid – om politisk korrekthed, i Nyt fra Sprognævnet 1998/3 september https://dsn.dk/nyt-fra-sprognaevnet/?category=19

(1997) 

Politisk korrekthed i sproget – en moderat nyhed, i Mål & Mæle 4, 20. årgang, december 1997

https://www.målogmæle.dk/MoM-arkiv/MoM_20/MoM20_4.pdf#page=11

Udgivelser

2022

2020

Molevittens Læsespor til 0.,1. og 2. klasse
Forlaget Alinea (udkommet fra 2020-2023)

https://www.alinea.dk/grundsystem/molevitten#416028

2019

Sikker læsestart. Et differentieret læseprogram til effektiv automatisering.
Akademisk Forlag (2019)

https://www.akademisk.dk/skole-og-laering/sprog-laesning-og-skrivning/produkt/lyst-og-laering/sikker-laesestart?qt-related_products_quicktabs=1

2008

Mediedidaktik i dansk
Redigeret af Kenneth Reinecke Hansen, Pernille Jermiin Frost og Jan Fogt,
Frederiksberg Seminariums Skriftserie (2008)

Antologi 

1997

En strid om ord. Det politiske korrekte sprog.
Forlaget Fremad (1997)

https://www.saxo.com/dk/en-strid-om-ord_pernille-j-frost_haeftet_9788755720602

KONTAKT

Pernille Frost
Lærebogsforfatter og læsekonsulent

Pernille Jermiin Frost
Frændevej 8, 1. sal
2870 Dyssegård

Mobil 61 68 24 40
CVR 37 57 48 72

OM PERNILLE

I skolesystemet bruger vi i dag energien og ressourcerne på at kompensere og reparere på dårlige læsefærdigheder, men vi burde også forebygge at de overhovedet opstår. Jeg har vist hvordan man i princippet gør det i “Sikker læsestart” (Akademisk Forlag, 2019), og jeg har vist hvordan det i praksis kan gøres med “Molevittens læsespor” (Alinea). Det handler om en god, differentieret læseundervisning og tidlige ekstra indsatser – som bogstavkurset “De 24 nøgler”.