Webinar om Molevittens læsespor og litteraturspor

På bare en halv time får du i dette webinar bl.a. indblik i, hvordan du arbejder med det funktionelle bogstavkendskab og mestring og hvorfor gentaget læsning er vigtigt, og hvordan du arbejder med det. Du får også værktøjer til at arbejde med en sanselig tilgang om litteraturen i danskfaget og hvordan du hjælper eleverne med at få et sprog til at tale om forskellige tekster.

Om baggrunden for Molevittens læsespor

Læsesporet bygger på det afprøvede læseprogram der hedder ”Sikker Læsestart”. I afprøvning deltog over 600 elever og deres dansklære. Programmet består af 7 forsigtighedsregler for læsestarten som alle er hentet fra læseforskningens anbefalinger om hvad der virker fremmende, og hvad der forebygger læsevanskeligheder. De 7 hensyn har hver især dokumenteret effekt, og tilsammen danner de en slags sikkerhedsnet som opfanger alle elever, uanset deres forudsætninger. 

Læs om de 7 hensyn her. 

Artikler med vejledning om Molevitten

I gang med Molevittens læsespor. Hvad skal man være opmærksom på?

Læsesporet er inddelt i 3 trin svarende til 0., 1. og 2. klasse, men efter at vi har høstet erfaringer fra brugerne, har vi erstattet markeringer af klassetrin på de fælles arbejdsbøger med niveau 0, 1 og 2, og på læsebøgerne er der kun en angivelse af hvilket nummer i rækken læsebogen er. Det skyldes at vi nu har flere erfaringer med hvordan Molevitten bliver brugt mest hensigtsmæssigt og hvordan man bedst kommer i gang med systemet på de årgange der ikke har haft Molevitten i 0. og 1. klasse. 

Læs mere her

Forsøg med tavler i 0. klasse

På to skoler eksperimenterer lærerne i 0. klasse med at inddrage små kridttavler i undervisningen. Tavlerne er forsynet med et skrivehus på forsiden, og på bagsiden en skrivelinje, svarende til grundlinjen i bogstavhuset. Tavlerne har mange anvendelsesmuligheder, fx grovmotorisk træning af enkeltbogstavers udseende og placering i skrivehuset, skrive hele ord på linje eller i skrivehus, bruge læse/skriveretning og meget mere. Ideerne er samlet her i dokumentet ”Anvendelse af små tavler til 0. klasse”

Læseresultater

Der foregår for tiden en indsamling af læseresultater til en kommende kampagne fra skoler der bruger Molevittens læsespor. Generelt har vi set at Molevitten reducerer gruppen af udfordrede elever til en fjerdedel af landsnormen (Hogrefes ordlæseprøve 1), og samtidig er gruppen af stærke læsere tre gange større end normen. Nedenfor har vi fået lov at bringe resultaterne fra Langeskov Skole på Fyn, hvor de har brugt Molevittens læsespor siden skoleåret 2022/2023.

Skærmbillede 2024-03-09 kl. 14.37.06

De 3 førsteklasser på Langeskov Skole har brugt Molevittens Læsespor siden 0. klasse, og de er cirka et halvt år foran landsnormen. Det er karakteristisk for alle elever at de har meget høje rigtighedsprocenter – mellem 95 og 100%. Det bliver spændende at følge elevernes udvikling i slutningen af 1. klasse og i 2. klasse.

Fremover kan der viderebringes og deles resultater på denne plads. Kontakt pernillefrost@gmail.com hvis du vil dele resultater med os. De skal være anonymiserede og gælde hele årgange, snarere end enkelte klasser. Knyt gerne et par kommentarer til resultaterne, fx hvordan elevernes sprogvurdering i starten af 0. klasse lå, eller en sammenligning med tidligere resultater.

Respons og gode ideer fra brugerne

Rim og remser
En lærer i Sorø har gjort mig opmærksom på at de mange rim i læsebøgerne egner sig til at “performe” for klassen. Så hun beder eleverne (1. klasse) om at vælge rim de kan læse for klassen, men forinden skal de øve sig med makkere. Nogle performer så alene, andre læser sammen, fx skiftes de om at læse en linje og læser så den sidste i kor. Man kan også lave sjov med stemmer, klæde sig ud eller den ene kan lave fagter, mens den anden læser. Der er mange muligheder, men jeg kan godt se at rimene egner sig til en mere udtryksfuld oplæsning

Hvor er lyden?
En skole på Frederiksberg differentierer i 0. klasse med den tilbagevendende opgave i arbejdsbogen ”Kan du høre lyden?”. I opgaven er det meningen at eleverne skal sætte en cirkel om et billede, hvis de kan høre den aktuelle lyd enten i forlyd, indlyd eller udlyd. Når eleverne magter det, instruerer de eleverne i at gå tilbage til de tegninger de satte cirkel om, for at prøve at finde ud af hvor lyden gemmer sig. Er den i forlyd, skriver de et 1-tal, er den i udlyd, skriver de et 3-tal, og er lyden et sted inde i ordet, skriver de 2. 

Børnestavning i arbejdsbogen
Når eleverne er klar til det, kan de gå over til at børnestave ordene på tegningerne i arbejdshæftet. Der er nok at tage fat på, og det er en opgave som kan bruges til differentiering. Nogle er langsomme og vælger et par billeder ud, mens andre kan nå de fleste billeder. Og børnestavningen den differentierer jo sig selv, for man skriver kun de lyde man kan høre og kender et bogstav til. Hvis man kan høre en lyd, men ikke kender bogstavet, sætter man bare en streg.

Hvorfor er der to spor i Molevitten?

Molevitten har et nyt greb i begynderundervisningen i dansk, nemlig en adskillelse af læseundervisning og litteraturundervisning i to helt separate og uafhængige spor. Der er nemlig så stor forskel på mål og midler i læsestarten, at en specialisering giver de bedste resultater. Derfor skiller vi undervisning i skriftsproget fra undervisning med skriftsproget og de andre medieformer. Litteraturundervisning kan man være sammen om, det er nærmest pointen at man har fælles oplevelser. I læseundervisning kan man lave en fælles oplevelsesramme, men inden for den, må man tage individuelle hensyn til den enkeltes læreproces og forudsætninger. 

Hvorfor adskillelse i starten?

I Litteratursporet læser læreren teksterne højt, og det tillader at der arbejdes i klassefællesskabet med udfordrende børnelitteratur, inden eleverne selv kan læse disse tekster. Omvendt må læsesporet benytte mere hensynsfulde tekster, og undervisningen må differentieres for at tilgodese at både langsomt lærende og de spurtende elever bliver sikre læsere og skrivere.

Når læseundervisning og litteraturundervisning i læsestarten kører og evalueres parallelt, får læreren et mere tydeligt indtryk af undervisningens og differentieringens effekt. Efter 2. klasse – når eleverne er sikre læsere og skrivere – har læsesporet overflødiggjort sig selv. På det tidspunkt kan skriftsproget bruges til at undervise med i hele danskfaget.

Tilsammen dækker de danskfagets mål, men de kan også bruges uafhængigt af hinanden. 

De to spor har hver sin forfatter, og litteratursporets forfatter, Kenneth Jakobsen Bøye, er læreruddannet, forfatter og har en master i børns litteratur og medier. Læsesporets forfatter, Pernille Frost, er læsekonsulent, lærebogsforfatter og tidligere lektor på læreruddannelsen og læsevejlederuddannelsen.

Sådan får vi alle med!

Molevittens læsespor er udviklet til den opgave at få alle med. Gode læsefærdigheder er ikke bare det bedste middel til at bryde den negative sociale arv, det er også læsestarten der betinger elevens videre læring, udvikling og trivsel i skoleårene. Derfor må ingen hægtes af i læsestarten: Vi skylder alle elever den oplevelse at få indfriet deres forventninger om at lære at læse. Og det er ikke nogen lille opgave, men Molevittens læsespor tager både lærerne og eleverne i hånden og fører dem trygt og differentieret i mål. Men det behøver ikke at være kedeligt for eleverne at opgaven tages alvorligt: Molevittens læsespor er både sjovt og pædagogisk, samtidig med at der arbejdes med elevernes bevidsthed om deres læseudvikling, og med at gøre dem trygge gennem gradvis mestring af læsningens og skrivningens mål. 

Mestringstanken giver på alle trin undervisningen et vigtigt overordnet fokus. Man skal sprede sig over færre områder, men til gengæld skal man nå frem til mestring og overskud.  Vi fokuserer på færre ting ad gangen, som eleverne til gengæld skal mestre inden de går videre.

Mød Forfatterne

Pernille Frost er læsekonsulent, lærebogsforfatter og tidligere lektor på læreruddannelsen og læsevejlederuddannelsen.

Kenneth Jakobsen Bøye er forfatter og forlagsredaktør. Han har en master i børns litteratur og medier, og han har en baggrund som lærer og journalist.

KONTAKT

Pernille Frost
Lærebogsforfatter og læsekonsulent

Pernille Jermiin Frost
Frændevej 8, 1. sal
2870 Dyssegård

Mobil 61 68 24 40
CVR 37 57 48 72

OM PERNILLE

I skolesystemet bruger vi i dag energien og ressourcerne på at kompensere og reparere på dårlige læsefærdigheder, men vi burde også forebygge at de overhovedet opstår. Jeg har vist hvordan man i princippet gør det i “Sikker læsestart” (Akademisk Forlag, 2019), og jeg har vist hvordan det i praksis kan gøres med “Molevittens læsespor” (Alinea). Det handler om en god, differentieret læseundervisning og tidlige ekstra indsatser – som bogstavkurset “De 24 nøgler”.