Bloggen Læsefagligt

På denne blog fremlægges og diskuteres aktuelle læsefaglige emner.
Kommenter gerne, og tilmeld dig evt. nyeste opdatering på bloggen.  

 

Om fordelene ved gentagen læsning

Gentagen læsning er en effektiv metode til at nå frem til forståelse i overgangsfasen hvor eleven endnu ikke læser automatiseret. Og samtidig forkorter den gentagne læsning denne besværlige fase, ved at fremskynde automatiseringen. Alle elever får udbytte af gentaget læsning, men de svageste udvikler sig mest. Et...

Usikkert bogstavkendskab efter 0. klasse? Gør straks noget ved det!

I de fleste 0.-klasser sidder der lige nu en gruppe elever som ikke er blevet sikre i bogstaverne efter årets undervisning, selvom bogstaver og lyde har været i fokus. Usikkerheden er måske konstateret ved en Risikotest for Ordblindhed, eller ved en mere simpel bogstavscreening, og nu er spørgsmålet: Hvor går grænsen...

Hurtigt eller sikkert? Hvordan bør bogstaverne læres?

Er du lærer i 0. klasse, så er du måske stødt på en anbefaling om at præsentere bogstaverne hurtigt, for at eleverne hurtigere kan komme i gang med at bruge dem. Her kan du læse argumenter for ikke at følge den anbefaling.  Anbefalingen om en hurtig bogstavpræsentation kommer desværre fra Undervisningsministeriet, og...

Læsetræning hjemme eller på skolen?

I Molevittens læsespor anbefales det at inddrage hjemmene i læsetræningen, sådan at hovedparten af læsetræningen for de fleste elever foregår hjemme. På skolen kan der så etableres læsetræning for en overkommelig gruppe.  Med en målrettet indsats kan få rigtig mange hjem til at løfte opgaven. I den bedste af alle...

Hvad er læsestilladsering?

Læsestilladsering er et samlet begreb for lærerens mangesidige arbejde med at skabe rammerne for elevernes læseudvikling. Det gælder både de praktiske rammer, det faglige indhold, de pædagogiske greb, de individuelle relationer, den løbende evaluering og differentiering. I det følgende kan du læse mere om lærerens...

KONTAKT

Pernille Frost
Lærebogsforfatter og læsekonsulent

Pernille Jermiin Frost
Frændevej 8, 1. sal
2870 Dyssegård

Mobil 61 68 24 40
CVR 37 57 48 72

OM PERNILLE

I skolesystemet bruger vi i dag energien og ressourcerne på at kompensere og reparere på dårlige læsefærdigheder, men vi burde også forebygge at de overhovedet opstår. Jeg har vist hvordan man i princippet gør det i “Sikker læsestart” (Akademisk Forlag, 2019), og jeg har vist hvordan det i praksis kan gøres med “Molevittens læsespor” (Alinea). Det handler om en god, differentieret læseundervisning og tidlige ekstra indsatser – som bogstavkurset “De 24 nøgler”.